Dziś na nowym przystanku kolejowym Radom Wschodni zatrzymały się pierwsze pociągi. Na razie zatrzymują się tam tylko pociągi Kolei Mazowieckich do i z Warszawy, jednak być może od grudnia zaczną robić to także te z linii dęblińskiej. Oddany do użytku kilka dni wcześniej wiadukt drogowy nad peronami umożliwia przesiadki na autobusy dowożące na lotnisko.
Nowy przystanek znajduje się pod wiaduktem ul. Żeromskiego, budowanym równocześnie z nim przez radomski samorząd. Celem inwestycji była nie tylko obsługa dzielnic Dzierzków i Śródmieście, ale także poprawa dojazdu do Portu Lotniczego Warszawa-Radom. Najszybszy (przyspieszony) pociąg Kolei Mazowieckich pokonuje odcinek Radom Wschodni – Warszawa Zachodnia w ciągu godziny. Zwykłe pociągi osobowe potrzebują na to godziny i 37 minut.
Szklana galeria i windy
Umowę na budowę obiektu
podpisano w kwietniu 2023 r. Prace budowlane
rozpoczęły się o rok później. Przystanek zaprojektowano z rozmachem: pasażerowie mogą korzystać z przeszklonej galerii chroniącej przed wiatrem i deszczem, wind (za których serwis ma odpowiadać miasto) i ruchomych schodów oraz systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Znalazły się na nim także standardowe elementy wyposażenia: wiaty, ławki, gabloty z rozkładami jazdy, tablice informacyjne i energooszczędne oświetlenie w technologii LED. Całą budowę ukończono (zgodnie z harmonogramem)
pod koniec maja.
Warta 39 mln zł netto inwestycja została sfinansowana z budżetu państwa. – Otwarcie nowego przystanku kolejowego Radom Wschodni to kolejny krok w kierunku poprawy infrastruktury transportowej naszego kraju – mówi cytowany w komunikacie PKP PLK minister infrastruktury Dariusz Klimczak. – Współpraca z Miastem Radom przy budowie nowego wiaduktu drogowego pokazuje, jak ważne są wspólne działania na rzecz rozwoju lokalnej infrastruktury. Jestem przekonany, że nowe połączenia kolejowe przyczynią się do dalszego rozwoju regionu i poprawy jakości życia jego mieszkańców – zapewnia. – Trwają już
przygotowania do budowy przystanku Radom Południowy, co jeszcze bardziej usprawni komunikację w regionie – przypomina członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki.
Na razie tylko linia warszawska. Dęblińska? Może od grudnia
Pierwszym pociągiem który zatrzymał się przy peronach nowo otwartego przystanku, był pociąg Kolei Mazowieckich KM 21610 Radom Główny – Warszawa Gdańska (odjazd o 3:11). W dni robocze w ciągu doby w Radomiu Wschodnim będzie zatrzymywało się 50 pociągów KM. Niewykluczone, że w późniejszym czasie dołączą do nich także
wybrane pociągi PKP Intercity.
Z przystanku radom Wschodni nie skorzystają natomiast – przynajmniej na razie – pasażerowie pociągów KM do i z Dęblina, choć układ torów i rozjazdów teoretycznie to umożliwia ich zatrzymywanie się przy peronach. – Podczas opracowywania czerwcowej korekty rozkładu jazdy stwierdzono, że nie wszystkie składy kursujące na linii Radom – Dęblin mogą zatrzymywać się przy nowym peronie. Wspólnie z Kolejami Mazowieckimi ustalono, że pociągi do i z Dęblina nie będą zatrzymywać się na Radomiu Wschodnim – wyjaśnia zarządca infrastruktury. Możliwości zapewnienia postoju na Radomiu Wschodnim wszystkich pociągów osobowych mają zostać sprawdzone przy opracowywaniu nowego rocznego rozkładu jazdy.